Історія і доля людини: Айвенго, його відданість, чесність, благородство


Історія і доля людини: Айвенго, його відданість, чесність, благородство
Мета: робота над образом головного героя; складання плану розповіді; розвиток зв’язногомовлення; показ ролі композиції твору в розвитку сюжетної лінії та створенні образів героя; виховання культури зв’язного мовлення, культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, уміння висловлювати та обстоювати свою думку.
Обладнаня: ілюстрації до роману В. Скотта «Айвенго» (обов’язково — зображення щита героя).
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності.
Перегляд презентації «Лицарі» (підготувала група учнів).
II. Актуалізація опорних знань і навичок учнів
Головним героєм роману є лицар Айвенго.
Бесіда з класом
·         Назвіть основні епізоди, у яких бере участь Айвенго. (Вечеря в будинку Седрика Сакса, лицарський турнір, у полоні в замку, захист Ребеки)
·         Яка ще інформація доповнює образ? (Події «за кадром»: розповідь про турнір у хрестовому поході, причина зречення Седрика сина; думки інших персонажів про нього)
·         Як виглядає щит героя і який на ньому начертано девіз? (Використання ілюстрації) Як ви вважаєте, чи правильно він відображує ситуацію?
Прийом «Віднови послідовність подій»
Учням пропонується пригадати ключові події роману, учасником яких був Айвенго, і розставити їх у хронологічній послідовності. Результати роботи записати в зошити.          1. (3) Леді Ровена — королева краси. 2. (6) Весілля із Ровеною. 3. (5) Поєдинок Айвенго із Бріаном де Буагільбером. 4. (1) Перебування пілігрима із Палестини в домі Седріка Сакса. 5. (4) В полоні у замку Фрон де Бефа. 6. (2) Перемога рицаря Позбавленого Спадку на турнірі в Алібі.
Прийом «Удосконалюємо написане»
Учні добирають синоніми до слова «Айвенго», записують їх у зошит. Айвенго — лицар, Позбавлений Спадку, головний герой твору, безстрашний саксонець, прибічник короля, коханий Ровени, син Седріка Сакса (полум’яного патріота).
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок. Складання плану до образу Айвенго
Учитель. Нагадую, що розповідь (і план, звичайно, також) повинна складатись із трьох основних частин: вступу, головної частини (розкриття теми) і висновка.
Розповідаючи про літературного героя, обов’язково слід вказати твір і автора, коли відбуваються події, головну думку твору.
Приблизний план (складається разом з учителем)
I. Вступ
Зображення у романі В. Скот та «Айвенго» боротьби англосаксів з норманами в ХІІ ст. та зв’язок цих подій з долею Головного героя.
II. Основна частина
Уїлфред Айвенго — взірець мужності, справжньої шляхетності, чесності.
1. Походження та виховання героя.
2. Причини позбавлення спадку та вигнання з рідного дому.
3. Айвенго — вірний лицар Ричарда Левового Серця: участь у хрестовому поході, захист честі англосаксів на турнірі, повернення на батьківщину з метою надання допомоги королю.
4. Скромність лицаря та почуття людської гідності (заклався за вечерею у Седрика).
5. Людяність Айвенго (ставлення до старого Ісаака).
6. Вдячність, повага і любов до юнака:
а) вдячність врятованого Ісаака;
б) вірність і відданість Гурта;
в) захист леді Ровени;
г) гордість батька за сина;
д) ставлення до слуг.
7. Мужність і майстерність на турнірі:
а) чудова майстерність у поводженні із конем і володінні зброєю;
б) сміливість та бажання помірятися силою саме з Буагільбером;
в) скромність (не хотів називати своє ім’я);
г) неабияка витримка (під час поранення);
д) вірність коханій;
е) відсутність заздрощів до переможців (призи).
8. Благородство і вміння думати про інших під час полону:
а) чесне поводження з Ребекою (не змусив дівчину засмучуватись);
б) прохання врятувати батька першим.
9. Роль трьох турнірів з життя Айвенго як одного з принципів побудови сюжету твору:
а) велика вдячність дівчини за порятунок і допомогу за покликом серця;
б) перемога ворога — ніби Божий промисел.
10. Подальші події в житті героя — закономірність його долі.
11. Чи можна сказати, що Айвенго сам будує свою долю? Чи відповідає девіз на щиті Айвенго тому, як склалась його доля? Чому батько знову став прихильником до сина?
(Коріння патріота — у рідній землі, повернення до батька)
ІІІ. Висновок. Уїлфред Айвенго, головний герой роману — людина свого часу, взірець найкращих лицарських чеснот. Моє ставлення до героя.
IV. Розвиток зв’язного мовлення. Розповідь учнів Про Айвенго за складеним планом
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Спробувати скласти план розповіді про Ричарда Левове Серце, Седрика Сакса, Лоскслі, Вамбу (за вибором); підібрати матеріали про леді Ровену та Ребеку (за варіантами).

Комментариев нет:

Отправить комментарий